پودر تالک چیست

اگر جزء آن دسته از مردمی هستید که سلامتی را به زیبایی در پوست و مو ترجیح می‌دهید حتما تا آخر این مقاله را مطالعه کنید. ممکن است برای شما سوال شود که پودر تالک چیست و چه کاربردی دارد؟ پودر تالک بیشترین کاربرد را در تولید لوازم آرایشی مخصوصاً کرم پودر و پنکیک دارد.

شاید این ذهنیت برایتان ایجاد شود که چرا این پودر انقدر در صنعت تولید لوازم آرایشی پرکاربرد است؟ ترکیبات این پودر شامل چه موادی می‌شود؟ از کجا تهیه می‌شود؟

تالک از سیلیکات منیزیم هیدراته تشکیل و یک کانی‌های معدنی خاک رس می باشد. تالک از لحاظ ظاهری پودری شکل می باشد که عمدتاً با نشاسته ذرت مخلوط می‌کنند و با نام پودر بچه از آن استفاده می‌کنند.

این ماده معدنی به عنوان ماده غلیظ کننده و روان کننده استفاده می‌شود. این یک عنصر در سرامیک، رنگ و مواد سقف هم کاربرد دارد. همانطور که گفتیم یک ماده اصلی در بسیاری از لوازم آرایشی است که به صورت توده‌های الیافی و به شکل کریستالی بسیار کمیاب وجود دارد.

تالک در دو نوع مات و شفاف است و رنگ‌های آن از خاکستری متمایل به سبز تا سبز با درخشندگی شیشه و مرواریدی متغیر است. تالک در شکل ریز آسیاب شده به عنوان ماده آرایشی روان کننده و پرکننده در تولید کاغذ کاربرد دارد. بسیاری از مردم از پودر تالک برای کم کردن نیروی اصطکاک و جذب رطوبت کمک می‌گیرند تا از جوش و سوزش پوست جلوگیری شود.

پودرآرایشی

آیا پودر تالک همان پودر بچه است؟

پودر بچه نام رایج پودر تالک و همچنین نام برند پیشرو است. محصول پودر تالک آرایشی که بیشتر توسط مصرف کنندگان در پودر بچه جانسون شناخته شده است، در سال ۱۸۹۳ جانسون پس از کشف اینکه می‌تواند از راش پوشک (به هرگونه التهاب پوستی که در اثر استفاده از پوشک بچه به وجود می‌آید و باعث قرمزی و حساس شدن ناحیه باسن و ناحیه تناسلی) جلوگیری کرد. سپس شرکت‌ها شروع به بازاریابی آن برای زنان کردند. آن‌ها گفتند تالک برای کنترل بو، رطوبت در ناحیه تناسلی مفید است.

همچنین پودر تالک با پالایش شدید در پودر بچه استفاده شده است، که برای جلوگیری از سوزش و التهاب از پوشک بچه بکار برده می‌شود. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که والدین از استفاده از پودر بچه خودداری کنند بدلیل ریز بودن ذرات این پودر در هوا باقی می‌ماند و در نتیجه مشکلات تنفسی و آسیب جدی به ریه‌ها در صورت استنشاق را به همراه دارد.

بنابراین بهتر است از پمادهای اکسیددار به جای پودر بچه استفاده شود که مطمئن‌تر است.

پودربچه

قدمت پودر تالک

در زمان‌های قدیم از این کلمه برای کانی‌های مختلف و مرتبط از جمله: میکا استفاده می‌کردند. مردم از زمان مصر باستان از پودر تالک در زندگی خود به کار می‌بردند. آشوریان باستان و بومیان آمریکا نیز از تالک برای اهداف مختلف مصرف می‌کردند.

وجود پودر تالک در صنعت لوازم آرایشی

تالک ماده است معدنی و طبیعی است و متشکل است از از منیزیم، اکسیژن، سلیکون و هیدروژن. این پودر از زمین بهره برداری می‌گردد.

تالک کاربردهای زیادی در لوازم آرایشی و سایر محصولات مراقبتی شخصی دارد. به عنوان مثال ممکن است برای جذب رطوبت، برای جلوگیری از کیکی شدن آرایش، مات کردن آرایش، یا برای بهبود حس یک محصول از آن استفاده می‌شود.

ادبیات علمی منتشر شده به دهه ۱۹۶۰ ارتباط احتمالی بین استفاده از پودرهای تالک در ناحیه تناسلی و بروز سرطان تخمدان را پیشنهاد کرده است. با این حال این مطالعات به طور قطعی چنین ارتباطی را نشان نمی‌دهد یا اگر چنین ارتباطی وجود داشته باشد چه عامل خطری ممکن است دخیل باشد. FDA تحقیقات مداومی در این زمینه دارد، علاوه بر این سؤالاتی در مورد آلودگی احتمالی تالک با آزبست از دهه ۱۹۷۰ مطرح شده است.

پودرتالک آرایشی

آزبست چیست؟ چرا نگران کننده است و چگونه از بروز آن در لوازم آرایشی جلوگیری کنیم؟

آزبست نیز یک کانی سیلیکات طبیعی است اما با ساختار کریستالی متفاوت. هم تالک و هم آزبست موادمعدنی طبیعی هستند که ممکن است در نزدیکی زمین یافت شوند. با این حال برخلاف تالک آزبست هنگام استنشاق یک سرطان‌زا شناخته شده است. امکان آلودگی تالک با آزبست بسیار احتمال دارد پس انتخاب مکان‌های استخراج تالک با در نظر گرفتن دقت زیاد و آزمایش کردن سنگ معدن بسیار ضروری است.

در سال 2021 آزمایش لوازم آرایشی حاوی تالک برای آزبست:

FDA به آزمایشات خود برای آلودگی آزبست در لوازم آرایشی حاوی تالک ادامه داده است. این محصولات بر اساس عوامل مختلفی از جمله نوع محصول آرایشی حاوی تالک، محدوده قیمت، محصولات پرطرفدار در رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات، محصولات عرضه شده به کودکان و در صورت وجود گزارش‌های شخص ثالت در مورد آلودگی احتمالی آزبست انتخاب شدند. نمونه‌ها با استفاده از میکروسکوپ نور پلاریزه (PLM) و میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) تجزیه و تحلیل شدند.

وجود سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) در تأیید و رد کردن پودر تالک در صنعت لوازم آرایشی:

FDA برای مشکلات ایمنی احتمالی محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در بازار نظارت می‌کند و در صورت نیاز برای محافظت از سلامت عمومی اقدام می‌کند. قبل از اینکه بتوانیم چنین اقدامی را علیه یک ماده آرایشی انجام دهیم به داده‌های علمی معتبری نیاز داریم تا نشان دهیم که در صورت استفاده مضر است.

لوازم آرایشی-پودرتالک

آیا پودر تالک بی خطر است؟

ایمنی تالک یک موضوع مورد بحث است. تولیدکنندگان و تأمین کنندگان پودر تالک می‌گویند ماده معدنی پودری مورد استفاده در محصولات آرایشی بسیار تصفیه شده است. به عنوان مثال طبق گفته جانسون نزدیک به ۴۰ سال مطالعه توسط محققان و متخصصان پزشکی در سراسر دنیا از ایمنی تالک حمایت می‌کنند. اما تعدادی از مطالعات استفاده از پودر تالک را با سرطان‌های خاص از جمله تخمدان مرتبط دانسته‌اند.

اگر چه تالک موجود در آرایش با سرطان مرتبط نیست اما می‌تواند باعث مشکلات سلامتی دیگری شود.
استنشاق پودر صورت نیز می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود. لوازم آرایشی حاوی تالک هرگز نباید روی پوست شکسته شود زیرا ممکن است باعث التهاب یا عفونت شود.

خرید لوازم آرایشی

نکات مهم برای خرید لوازم آرایشی

شرکت‌ها و برندهایی که در تولید محصولت خود از پودر تالک بدون آزبست استفاده می‌کنند گزینه‌های خوبی برای انتخاب خرید هستند. مطمئن شوید که در قالب فشرده باشند مخصوصاً در مورد سایه‌های پودری اهمیت بالایی دارد.

اگر جزء آن دسته از خانم‌هایی هستید که سلامتی پوست و مو نسبت به پول برایتان مهم است، برندهایی را از فروشگاه لوازم آرایشی در اصفهان انتخاب کنید که به جای پودر تالک از سیلیس، پیکان (نوعی نشاسته)، ریشه گیاه کاواسا و گل ذرت در ساخت محصولات آرایشی‌شان استفاده می‌کنند.
تعدادی از برندهای لوازم آرایشی هستند که و بجای استفاده از پودر تالک، پودر میکا را مورد استفاده قرار می‌دهند.

پودر میکا از لحاظ ساختاری شباهت زیادی با پودر تالک دارد ولی با این تفاوت که دانه‌های بسیار ریز‌تر و نرم‌تری دارد. در زمان آرایش از پوست در مقابل نور، گرما محافظت می‌کند.
میکا نوعی پودر گچی است و به راحتی روی پوست می‌نشیند و بدون رنگ است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.