تفاوت ضدتعریق و دئودورانت

وجود باکتری‌های زیر بغل هر کسی متفاوت است. طی تحقیقاتی که بصورت تجربی بدست آمده است ضد تعریق و دئودورانت‌ها زمانی که مصرف آن‌ها متوقف می‌شود تراکم باکتریایی افزایش پیدا می‌کند و حتی در افرادی که هیچگونه استفاده‌ای از این محصولات نمی‌کنند هم دیده شده است.

زمانی که مصرف ضد تعریق‌ها افزایش پیدا می‌کند باعث می‌شود به طور چشمگیری این تراکم باکتریایی کاهش پیدا کند و تمامی این تجربیات در اثر استفاده طولانی مدت از این محصولات بدست آمده است.

پوست انسان مانند دیگر قسمت‌های بدن از جمله روده، دهان شامل حیات است. این حیات شامل باکتری، قارچ می‌شود. از دهه ۱۹۵۰ مشخص شده است که ترکیب دقیق بیوم پوست که شامل همان باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌باشد بر اثربخشی آن‌ها بعنوان یک لایه دفاعی در برابر عوامل بیماری‌زا تأثیر می‌گذارند و همچنین در ایجاد بوهای بدن متفاوت عمل می‌کنند.

بعضی از گونه‌ها در دفاع از پوست بهتر از سایرین عمل می‌کنند و آن چیزی که مشخص نیست و سؤالی هست که در ذهن همگان ایجاد شده است این است که رفتارهای انسان تا چه حدی بر روی ترکیب میکروب‌های پوست تأثیر می‌گذارد.

تعداد زیادی از افراد ایالات متحده از هر دو محصول ضد تعریق و دئودورانت به صورت روزانه استفاده می‌کردند طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد نتیجه جالب توجهی بدست آمد که چگونگی تأثیر رفتار انسان‌ها در زمان استفاده محصول بر روی میکروب‌ها تأثیرگذار است.

تحقیقات زیادی بر روی بیولوژی باکتری‌های قابل کشت در زیر بغل انجام شد و همچنین کارهای جدیدتری روی گونه‌هایی که قابل کشت هستند و هم آن‌هایی که حضورشان فقط در DNA قابل تشخیص بوده را در نظر گرفتند. در یکی از مطالعات جدید گریس و همکاران در سال ۲۰۰۹ از ۹ شرکت کننده نمونه برداری و از ۲۰ ناحیه بدن نمونه برداری کردند.

برجسته‌ترین باکتری‌های موجود در زیر بغل گونه‌های باکتریوم، استافیلوکوک و… هستند جالب توجه است که باکتری‌های زیر بغل این تعداد محدود افراد بسیار متنوع و متنوع بوده است. این تنوع باکتریایی در همین افراد در قسمت‌های دیگر بدن آن‌ها که کمتر از این محصولات استفاده می‌کردند تنوع کمتری داشت.

این تنوع می‌تواند به دو علت براثر تصادفی بودن و یا بر اثر توالی باکتریایی مرده پوست اتفاق می‌افتادند. نتایج این تحقیقات نشان داد که بیشترین سهم باکتریایی زیر بغل مربوط به باکتری‌هایی می‌باشد که مربوط به تحقیقات سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ می‌باشد.

همچنین تنوع زیاد باکتری‌ها در زیر بغل افراد نشان می‌دهد که یک عامل مشخص در استفاده از محصول و شاید در اثر تأثیر قوی آن بر باکتری‌های زیر بغل داشته باشد که به نوبه‌ی خود ممکن است عواقب عملکردی بر روی مصرف کننده داشته باشد.

تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از دو محصول دئودورانت و ضد تعریق انجام شد که به نظر می‌رسید در زمان استفاده کاهش رشد چشمگیری در وجود باکتری‌های درحال توسعه و آن‌هایی که مسئول بوی بد بودن اتفاق می‌افتاد.

این اثر تصادفی نیست زیرا هدف ساخت این محصولات کاهش بوی زیر بغل بوده است و یا از طریق کاهش مستقیم زیست توده باکتری‌ها یا از طریق مسدود کردن ترشحات غدد آپوکرین که با متابولیزه شدن توسط باکتری‌های بویایی انجام می‌شوند.

محققان ارتباط بین محصول و تنوع باکتری در زیر بغل را پیدا کردند و مطالعه‌ای که به طور خاص اثرات مصرف محصولات بر روی ۹ شرکت کننده شامل می‌شد و یک گروهی که اصلاً از هیچگونه محصولی استفاده نمی‌کردند و تأثیر بالقوه زیاد محصولات زیر بغل در آن‌ها مشخص بود.

 

ضد تعریق

ضد تعریق‌هایی که در بازار وجود دارند عمدتاً از آلومینیوم درست شده‌اند. زیرا این ماده باعث مسدود شدن منافذ عرق شده و به طور موقت جلوگیری از رطوبت می‌کند، همچنین بعضی از ضد تعریق‌های بالینی برای خاصیت ضد عرق بودن مقدار بیشتری از آلومینیوم را در ترکیبات خود دارند.

لازم به ذکر است که آلومینیوم موجود در ضد تعریق‌ها و دئودورانت‌های غیرطبیعی به عنوان محافظ در برابر تعریق استفاده می‌شوند، اما در انجام این کار مانعی برای مانع شدن از نفوذ هرگونه عرق ایجاد می‌کند. این باعث می‌شود منافذ شما را مسدود و ناحیه زیر بغل را تحریک و منجر به زگیل‌های ناخواسته شود. از آنجایی که آلومینیوم از قبل وارد منافذ شما شده است و روی سطح پوست قرار نمی‌گیرد با این حال دوش گرفتن بعد از استفاده از ضد تعریق در شب اثربخشی آن را کاهش می‌دهد. بنابراین مطمئن شوید که تأثیر ضد تعریق یا دئودورانت شما اثر جادویی خود را گذاشته باشد.

حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا فقط آلومینیوم است که خاصیت ضد تعریقی دارد؟

پاسخ ما منفی است زیرا تنها آلومینیوم را سازمان غذا و دارو (FDA) مجاز شناخته است.

شاید به گوش شما خورده باشد که مصرف ضد تعریق‌ها باعث ایجاد بیماری و حساسیت می‌شود که هیچ مدرک علمی ثابت نشده است که آلومینیوم موجود در ضد تعریق‌ها خطرزا است و بنابراین می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

تفاوتی که در ضد تعریق و دئودورانت هست را باید به آن کاملاً دقت کنید و آن این است که ضد تعریق مسئول محافظت و کاهش عرق در زیر بغل می‌باشد ولی دئودورانت فقط برای ایجاد بوی خوش از آن استفاده می‌کنند، همچنین ضد تعریق با مسدود کردن منافذ سطحی پوست مانع رطوبت بیش از اندازه در زیر بغل می‌شوند.

شاید برای شما استفاده از ضد تعریق‌های شیمیایی (هیدروکلراید آلومینیوم) مناسب نباشد و عوارضی مانند: تحریک پوست، خارش، سوزن سوزن شدن پوست اتفاق بیفتد ولی این آخر راه نیست و ما به شما ضد تعریق‌های طبیعی را در این مقاله معرفی می‌کنیم که در دل طبیعت هستند و با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها برای خوشبو شدن و جلوگیری از عرق کردن استفاده کنید. این مواد طبیعی شامل: روغن نارگیل که دارای اسیدهای چرب مانند اسید لوریک است و به دلیل ویژگی‌ها و مزایای ضد باکتریایی خود شناخته شده است، بنابراین دئودورانت روغن نارگیل هم می‌تواند به کاهش باکتری‌ها در این مناطق کمک کند و شما را شاداب و بوی تمیزی به شما بدهد، نشاسته ذرت، پودر پیکان و سایز اجزای قابل تشخیص استفاده می‌کنند. این مواد باکتری‌های بدبو را خنثی می‌کنند و پودرهای مختلف می‌توانند به جذب رطوبت اضافی کمک کنند.

دستور تهیه ضد تعریق طبیعی شامل: یک سوم فنجان روغن نارگیل، یک چهارم فنجان پودر نشاسته، یک چهارم فنجان پودر پیکان و مقدار دلخواه اسانس

ضدعرق طبیعی

بجز این مواد‌های طبیعی ضد تعریق که در بالا گفتیم می‌توانید از راه‌های دیگری مانند: استفاده از زیر پیراهن ضد عرق، جوش شیرین و نشاسته ذرت که جوش شیرین تقریباٌ هر بوی بدی از جمله بوی بدن را به طرز ماهرانه‌ای پوشش می‌دهد، آبلیمو که از نظر پزشکی کوه سینا به عنوان یک دئودورانت طبیعی مفید می‌تواند عمل کند زیرا اسیدسیتریک موجود در آن باکتری‌ها و بوی بد را از بین می‌برد، مالیدن الکل، روغن ضروری و فندق

همانطور که در بالا گفتیم تأثیر خوراک و رفتار انسان‌ها بر روی میزان عرق کردن و نوع باکتری متفاوت است و باید این خبر خوشحال کننده را به شما بدهیم که تنها نوشیدنی که باعث ضدت عریق و ضد استرس می‌شود چای سبز است بخاطر وجود ویتامین E که باعث می‌شود غدد عرق را منقبض کند.

ضد تعریق‌ها ابتدایی‌ترین راه برای جلوگیری از تعریق بیش از حد بوده‌اند و تقریباً شما می‌توانید در اکثر نقاط بدن خود که احساس عرق می‌کنید از جمله: کشاله ران، دست‌ها، پاها، پشت، سینه و حتی صورت می‌توانید آن را به کار گیرید.

با قطع ضد تعریق باعث می‌شود که فضا برای رشد باکتری‌های متعفن را ایجاد کنید و همچنین باعث افزایش رطوبت بیش از حد در زیر بغل خود می‌شوید که البته عرق کردن بدن یک امری کاملاً طبیعی است.

از ضد تعریق‌ها می‌توان به صورت روزانه برای جلوگیری از تعریق و ایجاد بوی بد استفاده کرد و  از لحاظ ماندگاری ضد تعریق‌ها بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت ماندگاری دارند و فعالیت مناسب خود که شامل بسته شدن مجاری عرق است را انجام می‌دهند، ولی ممکن است تصور کنید که دئودورانت و ضد تعریق شما یک روز از کار افتاده است، اما بعید است که بدن شما به سادگی تنظیم شده باشد و آن فرمول دیگر برای شما کارایی نداشته باشد.

برای بعضی از افراد این سؤال پیش آمده است که آیا ضد تعریق‌‎ها می‌توانند باعث بیشتر شدن عرق بدن ما شوند؟

وقتی صحبت در مورد عرق زیر بغل شما می‌شود پاسخ منفی است. زیرا لورن اکرت پلوچ پزشک متخصص پوست در آگوست جورجیا می‌گوید: در صورت استفاده صحیح از ضد تعریق‌ها نباید باعث شود که فرد بیشتر در آن ناحیه عرق کند.

سازمان غذا و دارو آمریکا دئودورانت‌ها را جزء لوازم آرایشی می‌داند و محصولی که برای پاکسازی یا زیبایی طراحی شده است ولی ضد تعریق‌ها را دارو می‌داند محصولی است که برای درمان یا پیشگیری از بیماری و یا تأثیر بر ساختار یا عملکرد بدن در نظر گرفته شده است.

شاید شما هم دنبال راه حلی هستید که بتوانید بدون استفاده از ضد تعریق عرق کردن خود را متوقف کنید  ما در این مقاله کارهای ساده و کاربردی را آموزش می‌دهیم تا به خواسته خود برسید از جمله: استفاده از ضد تعریق‌های موضعی ندارد، ولی راه‌های دیگری که ما به شما پیشنهاد می‌دهیم این است که بین دوش گرفتن و پانسمان صبر کنید، زیر بغل خود را اصلاح کنید، از غذاهایی که باعث تعریق می‌شود خودداری کنید، از غذاهایی که باعث کاهش تعریق می‌شود استفاده کنید، آبرسانی (هیدراته) انجام دهید، لباس‌های گشاد و قابل تنفس بپوشید، کافئین را کنار بگذارید.

آیا ضد تعریق تأثیری بر افزایش بوی بد بدن دارد؟

به طور خلاصه ضد تعریق می‌تواند بوی بدتری را در شما ایجاد کنید زیرا ترکیب باکتری‌های زیر بغل شما را تغییر می‌دهد، و اگر ژاکت سنگینی پوشیده‌اید اما فقط از دئودورانت استفاده می‌کنید ممکن است همچنان عرق کنید که می‌تواند باعث بدتر شدن بوی بدن شود.

شما برای تأثیر بیشتر ضد تعریق‌ها می‌توانید  شب‌ها  از ضد تعریق‌ها استفاده کنید چون در این مدت دمای بدن کاهش پیدا کرده است و تمایل به عرق کردن پایین آمده و غدد عرق شما فعالیت کمتری دارند و به این معنی است که جذب آن در پوست راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

ضد تعریق‌ها عامل بالا رفتن دمای بدن نمی‌شوند ولی با این همه حال افرادی دچار عرق بیش از حد بر روی دست و پاهای خود می‌شوند که نوعی بیماری به نام هایپر هیدروزیس نام دارد و در بیشتر مواقع علت خاصی ندارد.

زمانی که ما از ضد تعریق‌ها استفاده می‌کنیم این ذرات با عرق بدن ترکیب شده و جذب پوست ما می‌شوند و اجازه رطوبت به لایه‌های سطحی پوست ما نمی‌دهند.

اگر بخواهید دقیق بدانید که چه مقدار مصرف ضد تعریق مناسب است در طول روز باید به شما این جواب را بدهیم که بهتر است در ۲-۳ بار شدید و تند استفاده کنید و اگر احساس کردید که ضد تعریق‌ها به لباس شما منتقل شده‌اند احتمالاً بیش از حد از آن‌ها استفاده کرده‌اید.

ضد تعریق‌ها در بسیار از موارد با دئودورانت ترکیب شده‌اند که مانع از تعریق زیر بغل نمی‌شوند در ایجاد جلوگیری از بوی بد بدن تأثیر زیادی دارند.

همه ورزشکاران باید در حین تمرین یا بازی کردن و همچنین برای ایجاد اعتماد بنفس حتماً از ضد تعریق مؤثری استفاده کنند و برای جلوگیری از تعریق بیش از حد ورزشکاران علاوه بر داشتن چسبندگی قوی یا مهار بوی بد ممکن است از شرایط پزشکی ناشی از رطوبت پوست نیز رنج ببرند.

برند تجاری مام در سال ۱۸۸۸ با خاصیت از بین برنده باکتری‌های بوی بد تولید شد، در حالی که اولین دئودورانت که خاصیت‌های کاهش رشد باکتری و همچنین کاهش میزان عرق کردن را داشت ever dry بود.

آیا دئودورانت بی خطر‌تر از ضد تعریق است؟

کارشناسان در زمینه‌های مختلف پوستی گفته‌اند که هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که دئودورانت ها یا ضد تعریق‌های معمولی برای سلامتی شما بدتر از دئودورانت‌های طبیعی هستند، در واقع منظورشان این است که کاملاً امن است.

دئودورانت

به طور کلی دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها محصولات بی‌ خطری برای اکثر افرادی هستند که از سلامت خوبی برخوردارند. با این حال اگر آلرژی یا شرایط سلامت دیگری دارید که می‌تواند توسط مواد تشکیل دهنده دئودورانت تحت تأثیر قرار گیرد بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها به دلایل مختلفی باعث تیره شدن زیر بغل می‌شوند. به تازگی مادوری آگاروال متخصص پوست در اینستاگرام خود توضیح داده است که چگونه دئودورانت‌های مبتنی بر الکل می‌توانند زیر بغل شما را تیره کنند. هر چقدر هم که ناراحت کننده باشد ولی این حقیقت دارد و این یک چرخه تولید است.

مصرف دئودورانت در زمان صبح به دلیل کاهش دمای بدن زیر بغل خشک است. بنابراین دئودورانت شانس بیشتری برای اثرگذاری روی پوست شما خواهد داشت. اگر از حس تازگی یک برنامه صبحگاهی لذت می‌برید پس می‌توانید دئودورانت خود را دوبار استفاده کنید.

شاید شما دنبال راه قطعی و آسان برای از بین بردن عرق بدن و همچنین ایجاد بوی بد زیر بغل خود هستید که ما طی تحقیقاتی متوجه شدیم که درمان mira dry به شما این امکان را می‌دهد. همچنین جراحی پلاستیک ویلر هم به شما کمک می‌کند.

یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های کاهش بوی بد زیر بغل اصلاح کردن است زیرا ارتباط مستقیمی بوی بدن با عرق زیر بغل دارد.

طی مطالعه‌ای بر روی مردان نشان داده شد که اصلاح کردن موی زیر بغل باعث کاهش چشمگیر بوی بد بدن می‌شود و حتی می‌تواند تا ۲۴ ساعت بعد هم تأثیر داشته باشد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.