سوالات در مورد شامپوهای فری سولفات

سولفات‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که سازندگان از آن‌ها به عنوان پاک کننده یا کف کننده استفاده می‌کنند. بسیاری از محصولات خانگی مانند شوینده‌های کف کننده، خمیر دندان و شامپوها حاوی سولفات هستند.

وجود سولفات در محصولات پاکسازی پوست و بدن عامل این می‌شود که وقتی با آب مخلوط می‌شود کف ایجاد کند. بعضی از افراد در مورد مصرف سولفات در محصولات پاک کننده و شامپوهای خود نگران هستند ولی زمانی که به درستی و در حد معمول استفاده شود کاملاً بی‌خطر است.
با همه این وجود همچنان یک دسته از افرادی هستند که بسیار حساس در مورد سولفات دارند و گزینه‌هایی هستند که فرد حتماً باید  مصرف سولفات را قطع کند.

به خواندن ادامه دهید تا در مورد سولفات‌ها، چرایی محصولات حاوی آن‌ها و چه کسی باید از آن‌ها اجتناب کنند، بیشتر بدانید.

مهم‌ترین سوالات در مورد شامپوهای فری سولفات

مهم‌ترین سوالات در مورد شامپوهای فری سولفات عبارت است از:

  1. سولفات چیست؟
  2. چرا سولفات در شامپو وجود دارد؟
  3. آیا سولفات‌ها خطرناک هستند؟
  4. چه کسانی باید از سولفات اجتناب کنند؟
  5. آیا باید هر روز موهای خود را بشویید؟
  6. هر چند وقت یکبار باید موهای‌تان را شامپو کنید؟

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

شامپوفاقدسولفات

1. سولفات چیست؟

سولفات‌ها نوعی از مواد شیمیایی به نام سورفکتانت هستند که نقش اساسی در اثربخشی شامپوها دارند. سورفکتانت‌ها کشش سطحی مایعی را که در آن قرار دارند کاهش می‌دهند، و باعث می‌شود مایع راحت‌تر با آب ترکیب شود و به یک کف خوب تبدیل شود.

2. چرا سولفات در شامپو وجود دارد؟

همانطور که در بالا گفتیم وجود سولفات در شامپو عامل ایجاد کف است و به طور کلی اگر سولفات را با هر ماده دیگری مخلوط کنید عامل ایجاد کف می‌شود و در نتیجه چربی و کثیفی روی موها را از بین می‌برد.

البته امکان این را دارد که فرد با توجه به وجود سولفات و تمیزی که روی موهای خود دارد کمتر از شامپو استفاده کند. انواع مختلف شامپو سولفات را می‌توانید از فروشگاه لوازم آرایشی در اصفهان تهیه کنید.

موهای نرم و سالم

3. آیا سولفات‌ها خطرناک هستند؟

وجود سولفات در شامپو عامل ایجاد کف و تمیزی موها و دندان‌ها می‌شود ولی در شامپوها باعث از دست رفتن چربی و رطوبت طبیعی مو می‌شود.

همچنین در اثر از دست رفتن رطوبت بیش از اندازه مو، موها خشک و ناسالم شوند که فقط روی موها تأثیر مخربی ندارد بلکه بر روی پوست سر هم عامل ایجاد خارش و خشکی می‌شود.

محققان نشان دادند که بسیاری از دیدگاه‌های منفی عمومی در مورد سولفات‌ها ممکن است به دلیل نحوه بررسی افراد از نتایج علمی باشد.
یکی از رایج‌ترین افسانه‌ها در مورد سولفات‌ها این است که آن‌ها باعث سرطان می‌شوند. با این حال، هیچ مدرک علمی وجود ندارد.

4. چه کسانی باید از سولفات اجتناب کنند؟

در بیشتر مواقع تأثیرات سولفات آنقدر هم بد نیست و کسانی که موهای چرب و یا شوره سر دارند مطمئناً تجربه استفاده از شامپوهای سولفات دار را داشته‌اند و می‌دانند که بسیار اثربخش در درمان موهای خود است.

با همه این وجود، برخی از افراد باید از سولفات دوری کنند و گزینه‌های بدون سولفات را انتخاب کنند. این افراد عبارتند از:

  • افرادی که پوست حساس یا شرایط پوستی خاصی دارند.
  • کسانی که به طور طبیعی موهای خشک، مجعد و یا وز دارند به دلیل استفاده از شامپوهای سولفات‎‌‌دار چربی و رطوبت موهایشان از بین می‌رود.
  • افرادی که موهای رنگ شده و تغییر یافته شیمیایی دارند.
  • افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند یا به طور مرتب موهای خود را صاف یا فر می‌کنند ممکن است بخواهند از مصرف سولفات اجتناب کنند زیرا این فرآیندها می‌تواند به مو آسیب برساند. یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از هرگونه استرس یا خشکی اضافی در مو می‌تواند به حفظ سلامت آن کمک کند.
  • شامپوی حاوی سولفات نیز ممکن است سریع‌تر رنگ را از موهای رنگ شده پاک کند. پیشنهاد می‌کنیم برای موهای رنگ شده‌ی خود از شامپو روزانه فاقد سولفات سیف لند 400 میل استفاده کنید.

اگر شما بر روی برچسب شامپوهای خود دقت کنید که حاوی سولفات نباشد ولی بعضی از مواد در شامپوها وجود دارند که عملکردی شبیه سولفات را دارند.

در زمان استفاده از شامپوهای بدون سولفات ممکن است کمی تغییراتی را متوجه شوید که شامل کمتر کف کردن و به اجبار زمان بیشتری را برای شستشوی موهای خود بگذارید.
با این حال، شامپوهای بدون سولفات به طور کلی موها را به همان اندازه که حاوی سولفات هستند، تمیز می‌کنند.

شامپو زدن

5. آیا باید هر روز موهای خود را بشویید؟

مراقبت از مو یک انتخاب کاملا شخصی است. به ندرت دلیل پزشکی برای شستن مو وجود دارد.
بنابراین تصمیم در مورد تعداد دفعات شستن مو به نوع مو، بافت پوست سر، میزان چرب شدن موها و سبک زندگی فرد بستگی دارد.
برای بعضی از افراد، شستن بیش از حد می‌تواند باعث آسیب مو و خشکی و خارش پوست سر شود. برای برخی دیگر، استفاده بیش از حد از شامپو موها را چرب و بی‌روح نشان می‌دهد.

6. هر چند وقت یکبار باید موهای‌تان را شامپو کنید؟

افرادی که موهای بسیار خشکی دارند احتیاج به شستن به طور روزانه و یا حتی یک روز در میان ندارند این درحالی است که نتیجه بهتری می‌دهد و باعث می‌شود روغن‌های طبیعی پوست سر حفظ شوند و موها رطوبت خود را حفظ کنند.
در نتیجه موهایی که خشک هستند بهتر است به صورت هفتگی و یا حتی یکبار در هفته شسته شوند.

شستشوی مو با آب در بین شستشوها می‌تواند ظاهر آن را بدون از بین بردن رطوبت مو حفظ کند.

موهای مجعد و فر

احتمال خشک شدن مو در موارد زیر بیشتر است:

  • ضخیم
  • فرفری
  • پیری یا خاکستری
  • با مواد شیمیایی مانند رنگ‌ها یا شل کننده‌های شیمیایی درمان می‌شود

افرادی که موهای بسیار چرب دارند ممکن است موهای خود را به صورت روزانه یا یک روز در میان بشویید.
وقتی موها چرب هستند استفاده از شامپو سولفات می‌تواند زمان بین شستشو را طولانی‌تر کند.
افرادی که تحت تغییرات هورمونی مانند بلوغ قرار می‌گیرند نیز ممکن است متوجه شوند که موهایشان چرب‌تر از حد معمول می‌شود.
اکثر افراد کمی به صورت افراطی موهای خود را به اندازه ۲ تا ۵ مرتبه در هفته شستشو دهند.

وضعیت پوست سر افراد نیز بر وضعیت موهای او تأثیر می‌گذارد. افرادی که پوست سرشان خیلی خشک است، تمایل زیادی به تولید سبوم ندارند. شستن کمتر موها می‌تواند به سلامت پوست سر کمک کند، از خارش و پوسته پوسته شدن موها جلوگیری کند و موها را نرم و براق نگه دارد.
افرادی که دارای پوست سر بسیار چرب هستند ممکن است روی پوست سر یا در امتداد خط مو دچار آکنه شوند و ممکن است برای تمیز نگه داشتن موهای خود نیاز به شستشوی مکرر موهای خود داشته باشند.
افرادی که موهای پر و یا بلندی دارند ممکن است ترجیح دهند کمتر شامپو بزنند زیرا زمان کمتری برای حالت دادن موهای خود صرف می‌کنند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.